روزنوشت‌ها

تعدادی از نوشته‌های جدید و قدیمی‌ام

روزنوشت‌ها

تعدادی از نوشته‌های جدید و قدیمی‌ام

۲ مطلب در آذر ۱۳۹۱ ثبت شده است

درسته که قسمت زیادی از کشیک های عفونی، صرف این میشد که با اینترن ها و رزیدنت های داخلی سر و کله بزنیم، سر اینکه مریض اصلا مربوط به عفونی میشه یا نه، اما برای من بسیار شیرین بودند. وقتی یک مریض میاد اورژانس، از موقعی که شرح حال میگیری و دنبال اندیکاسیون های بستری میگردی، تا وقتی که اگر لازم بود به آنکال زنگ بزنی و order بگیری و تا وقتی که ECG و آزمایشات مریض برسه و تو یک ST elevation ببینی، مریضی که با تب اومده بود، بره تو فیلد قلب؛ تک تک این مراحل یعنی درگیری کامل با مریض. یعنی اینکه گاهی نمیدونی چیکار کنی و با پرسش و خوندن سریع نکات کتاب جوری یاد میگیری که با همه ی یادگرفتن های دوران پزشکی فرق میکنه.

خوشبختانه (یا شایدم بدبختانه) بیمارستان های ما رزیدنت عفونی (و سایر دروس مینور) نداره. این باعث میشه که درگیریت و احساس اینکه تصمیم تو خیلی مهمه و باید تصمیمی بگیری که درست باشه، اینکه مثلا بستری نکردنت باعث نشه اتفاقی واسه مریض بیفته و همچنین تو شرح حال گرفتن و معاینات بالینی دقت کنی مسئله مهمی رو از دست ندی. وقتی که اگه به آنکال محترم زنگ بزنی ممکنه یک سری بد و بیراه بشنوی که چرا این مریض به این سادگی رو خودت تصمیم نگرفتی که چه order ای بذاری، همه اینها باعث میشه که سعی کنی از تموم علمت استفاده کنی و با دقت کار کنی و خودتو درگیر مریض کنی و این یعنی اینکه manage مشابه اون مریض رو همیشه به خاطر میسپری.

اینها رو اصلا در دوران استاجری تجربه نکردم. اینطوری یادگرفتنو. اینقدر کزاز و دیفتری و سرخک و لایم خوندیم که وقتی یک مریض با شکایت های شایعی مثل نومونی و استئومیلیت و عفونت های بافت نرم و از همه مهم تر سپسیس میاد گیج میشیم. به جای اینکه بیشتر رو اورژانس ها کار کنند ده بار کل پروتوکل درمانی سل رو خوندیم.

اما از اینا که بگذریم این ماه case های جالبی دیدیم. اولا که ۷-۸ تایی سالک (لیشمانیاز جلدی) تو بخش بستری شدند. استادمون که میگفت اینجا ۸ سالی بود سالک ندیده بودم. از یک طرف هم بروسلوز (تب مالت) که اینجا شایعه، شایع تر شده بود و چند تایی بستری و چندتایی مراجعه سرپایی داشتیم.

و یه مسئله دیگه که برام جالب بود، موقعی بود که اتندهای محترم میخواستن یک مریضی رو که با تب و علائم تنفسی بستری بود مرخص کنند. موقع رفتن خودش اومد و گفت من با یک مشکل اومدم و با ده تا مشکل دارم مرخص میشم! با مریض آشنایی نداشتم اما بعد که خواستم خلاصه پرونده بنویسم دیدم بعله، در طول بستری، با پاراکلینیک انجام شده، ده جور مشکل از قبیل قند خون بالا، ایسکمی قدیمی تو ECG، غیر طبیعی بودن پروفایل چربی و همچنین فشار خون کنترل نشده داشته که بیمار محترم گویا خبری نداشته ازشون! حالا تا من خواستم بهش بقبولونم که موضوع چیه چهارتا بد و بیراه گفت و رفت!

قبل از خواندن این مطلب، اگر از سرویس های فضای ابری اطلاعی ندارید این مطلب را بخوانید. با توجه به سلایق و نیازها هر کدام از آنها و همچنین ده ها سرویس دیگر می توانند برای هرکسی انتخاب اول باشند. اما الزامی نیست که فقط یک سرویس را انتخاب و استفاده کنیم، همانطور که احتمالا همه ما هم در یاهو ایمیل داریم و هم در جیمیل. داشتن حساب کاربری در هرکدام از آنها میتوانند مزایای مخصوص به خود را داشته باشد. همچنین بسیاری از این سرویس ها از لحاظ کارایی متفاوت اند با بقیه، برای مثال Evernote سرویس ابری است که بر روی یادداشت ها و نوشته ها تمرکز دارد و Flickr و Picasa بر روی عکس ها و تصاویر.

آنچه که اکنون بررسی میشود، راه های دسترسی به تمام این حساب ها در یک جا، مدیریت و ارتباط و انتقال فایل ها و تصاویر بین آنهاست. علاوه بر انتقال فایل ها بین گوگل درایو، Skydrive، Dropbox و ... احتمالا بارها شده است که آلبومی در Flickr یا Picasa داشته اید و میخواستید به Facebook منتقل کنید، و یا خواسته اید فایل حجیمی را که در ایمیل خودتان ضمیمه شده بدون دانلود روی رایانه شخصی و مجددا آپلود آن، مستقیما به سرویس ابری خود منتقل کنید. یا اینکه صاحب سایت هستید و میخواهید فایل ها و بکاپ های خود را از طریق FTP به سرویس ابری منتقل کنید. از طرفی می خواهید یک فایل را به اشتراک بگذارید، با این سرویس ها با یک لاگین، به همه فایل ها دسترسی دارید و لینک اشتراک گذاری همه فایل ها در هر سرویسی مشابه هم خواهد بود. و از همه مهم تر، نیاز به فایلی خاص دارید و مطمئن نیستید فایل مورد نظر را در کدام سرویس قرار داده اید. با یک کلیک همه سرویس های ابری مورد جست و جو قرار میگیرند.

این سرویس ها را معرفی و به طور خلاصه بررسی میکنیم.

1- ZeroPC

این سرویس که درواقع یک دسکتاپ یا سیستم عامل تحت وب است، علاوه بر برنامه Content Navigator که همان سرویس مدنظر ماست، برنامه های مفید دیگری را مثل پیام رسان، ویرایشگر تصاویر، آفیس و ویرایشگر متون، یادداشت برداری، و برنامه ایمیل با پشتیبانی از چند سرویس ایمیل در اختیار کاربران قرار می دهد. اما برای استفاده از قابلیت مدیریت سرویس های ابری باید پس از ثبت نام و ورود، توسط برنامه Cloud Connect Manager هر کدام از سرویس هایی را که میخواهید اضافه کنید. میتوانید هر فایلی را به اشتراک بگذارید و لینک مستقیم دریافت کنید. (با دانلود آن از پهنای باند شما کم می شود)

مزایا: پشتیبانی از بسیاری از سرویس ها نظیر Google Drive، Sky Drive، Dropbox، Box، Sugarsync، 4Shared و آلبوم تصاویر سرویس های Flickr، Picasa، Facebook، Photobucket و Instagram و سرویس های دیگری مثل Twitter و Evernote.

امکانات جانبی زیاد و مفید. دراختیار گذاشتن لینک مستقیم به هنگام اشتراک گذاری یک فایل.

معایب: حداکثر 2 گیگابایت پهنای باند ماهانه، پیچیدگی و سنگینی سایت، عدم پشتیبانی از Ubuntu1، نداشتن سایت موبایل

2- Otixo

این سایت به خاطر پشتیبانی نامحدود از سرویس ها (برای مثال ده سرویس FTP میتوانید وارد کنید) و سادگی و در عین حال قدرتمندی می تواند بهترین انتخاب باشد. میتوانید اسناد آفیس را ویرایش کنید و عکس ها را مشاهده کنید و فایل ها را به اشتراک بگذارید. همچنین می توانید در قسمت MY SPACES مجموعه هایی از پوشه های مختلف ایجاد کنید. مثلا پوشه Image اکانت BOX و پوشه Photo اکانت های گوگل درایو  و دراب باکس را در یک مجموعه قرار دهید و برای فردی خاص به اشتراک بگذارید. و یا با دوستانتان روی یک پروزه کار کنید و هر کدامتان، پوشه ای را به مجموعه اضافه کنید و روی آن کار کنید.

مزایا: علاوه تمام سرویس های مهم، از FTP و WebDAV و همچنین از Ubuntu1 و CX نیز پشتیبانی میکند. WebDAV پروتکلی است برای جایگزینی FTP که بسیاری از سایت ها مثل 4Shared، Mediafire، Adrive  از آن پشتیبانی میکنند. خود Otixo هم از آن پشتیبانی میکند، یعنی با یک نرم افزار میتوانید بدون مرورگر از Otixo و امکانات آن استفاده کنید.

سادگی و سبکی سایت ، اشتراک گذاری با رمز عبور

معایب: حداکثر 2 گیگابایت پهنای باند ماهانه (قابل ارتقا با دعوت دیگران)، عدم پشتیبانی از Evernote، نداشتن سایت موبایل

3- StorageMadeEasy

این سرویس هم با داشتن امکانات منحصر به فرد بسیار مفید و به دردبخور است. با داشتن قابلیت آپلود فایل از طریق URL و یا همان remote میتوانید هر فایلی با لینک مستقیم را وارد هر کدام از سرویس های ابری خود کنید. همچنین این سرویس به شما یک آدرس ایمیل خصوصی میدهد که میتوانید هر فایلی را ضمیمه کنید و به آن آدرس بفرستید تا در پوشه مربوطه ذخیره شود. همچنین این سرویس 5 گیگابایت فضای جداگانه نیز به شما هدیه میدهد. از دیگر قابلیت های منحصر به فرد داشتن نرم افزار تحت ویندوز است که بدون نیاز به مرورگر از امکانات این سرویس استفاده خواهید کرد. همچنین با داشتن یک سایت موبایلی بسیار ساده میتوانید با اینترنت موبایل و حتی با سرعت پایین سرویس های ابری خود را مدیریت کنید. همچنین میتواند هر عکسی را با یک کلیک به حساب فلیکر خود آپلود کنید. قابلیت دیگر، بکاپ گیری از ایمیل های خود در این سرویس است. همچنین میتوانید هر فایلی را با عنوان موردعلاقه نشانه گذاری کنید تا در موقع لزوم سریعا به آن دسترسی پیدا کنید. میتوانید اسناد خود را در گوگل داکس، Scribd و یا مستقیما ویرایش کنید.

مزایا: آپلود از آدرس، فرستادن فایل به ایمیل، نرم افزار تحت ویندوز، پشتیبانی از سایت موبایل، پشتیبانی از بسیاری از سرویس های ابری و همچنین FTP و webDAV و سرویس های ایمیل، دراختیار گذاشتن لینک مستقیم به هنگام اشتراک گذاری یک فایل، اشتراک گذاری با رمز عبور

معایب: محدودیت حداکثر 3 سرویس ابری به صورت همزمان در حالت رایگان،حداکثر 2 گیگابایت پهنای باند ماهانه، عدم پشتیبانی از Evernote

4- primadesk

این سرویس یک قابلیت ویژه دارد و آن امکان پشتیبان گیری هر قسمت از هر کدام از سرویس های ابری بر روی فضایی است که به رایگان در اختیارتان گذاشته میشود. این سرویس علاوه بر مدیریت فایل ها، دارای دو قسمت دیگر است. یکی مدیریت همزمان چند سرویس ایمیل و دیگری مدیریت همزمان چند سرویس تصویر مثل Picasa و Photobucket و Flickr و انتقال بین آنها.

مزایا: نداشتن محدودیت در پهنای باند، پشتیبانی از بسیاری از سرویس های ابری و Facebook و سرویس های ایمیل و webDAV، سرویس پشتیبان گیری از فایل ها، اشتراک گذاری با رمز عبور

معایب: محدودیت حداکثر 5 سرویس ابری به صورت همزمان در حالت رایگان، نداشتن سایت موبایل، نداشتن امکان Cut کردن فایل ها (مثل Mac Os اول کپی کنید بعد فایل مبدا را حذف کنید)

5- سرویس های دیگر:

اما علاوه بر سرویس های بالا، دو سرویس دیگر هم هستند که محدودتر و ساده ترند ولی کار خود را به خوبی انجام میدهند. یکی mybackupbox است که به شما این امکان را میدهد بین تعدادی از سرویس های ابری و همچنین FTP فایل ها و پوشه ها را تا حداکثر 10گیگابایت در ماه منتقل کنید. همچنین attachments.me که سرویسی فوق العاده است و با قرار گیری در جیمیل شما، هر فایل ضمیمه شده به ایمیل های شما را میتواند به سرویس های Dropbox ، Box، GoogleDrive، SkyDrive منتقل کند.